Dilluns, 29 de abril del 2024

Finalitza la campanya de cítrics a les Terres de l’Ebre

|

- Publicitat -

La campanya dels cítrics a les Terres de l’Ebre ja es pot donar per finalitzada. Aquesta és la campanya agrícola més llarga de Catalunya perquè comença al setembre i acaba al maig amb una durada de nou mesos. Al voltant de 10.000 temporers han contribuït a dur-la a terme per collir, envasar i enviar al mercat, majoritàriament d’exportació a Europa, al voltant de les 145.000 tones de mandarina i 50.000 tones de taronja.

El protocol contra la COVID-19 impulsat per la Generalitat i implantat per les empreses i el sector ha permès la ràpida detecció dels casos i el seu aïllament, amb la qual cosa la campanya s’ha desenvolupat amb tota normalitat.

Publicitat

La valoració de la campanya ha estat a càrrec del president del Consell Regulador de la IGP Clementines de les Terres de l’Ebre, Federico Tarazona, l’alcalde d’Alcanar, Joan Roig, i el director dels Serveis Territorials d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació a les Terres de l’Ebre, Jesús Gómez.

Les condicions climàtiques de les Terres de l’Ebre la converteixen en una zona ideal per al conreu de cítrics, sobretot de clementines, reconegudes amb una Indicació Geogràfica Protegida (IGP) per la seva elevada qualitat des de l’any 2003.

 

Una campanya que s’ha desenvolupat amb total normalitat

Al mes d’agost, els departaments d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, de Salut i de Treball, Afers Socials i Famílies van convocar les empreses citrícoles per treballar conjuntament la implantació del protocol contra la COVID-19.

Després de tres reunions conjuntes i algunes visites a les plantes de processament, es va iniciar la campanya. Nou mesos i dues onades molt intenses d’afectació per coronavirus després, es pot concloure que els brots originats no han afectat el desenvolupament normal de la campanya. La clau ha estat la bona execució dels plans per part de les empreses, la implicació de totes les persones del sector i la ràpida detecció dels casos, que ha permès d’aïllar-los i d’evitar-ne la propagació dins les empreses.

Cítrics
Crítrics

El sector dels cítrics a Catalunya

Catalunya té una superfície de 9.000 hectàrees de cítrics, un 75% de les quals són de mandarina i el 25% restant de taronja, que van representar una producció de 179.299 tones l’any 2020, i aquesta campanya s’estima una mica superior. Les superfícies de cultiu del cítric representen el 3% de les de l’Estat espanyol.

Pel que fa al consum, el cítric més consumit a les llars catalanes és la taronja, seguida de la mandarina i la llimona. El consum de cítrics per càpita a Catalunya és de 27,17 kg per persona i any: 17,95 kg de taronges, 6,73 kg de mandarines i 2,49 kg de llimones.

Un Pla d’acció concreta les actuacions per millorar la producció, el consum i la promoció dels cítrics

El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació està implementant el Pla d’acció dels cítrics que és el resultat del treball conjunt entre el Departament  i agents i experts del sector dels cítrics, amb propostes de mesures acordades que serviran per impulsar el sector. L’objectiu del Pla és promoure la participació dels agents i dinamitzadors del sector, identificar els principals reptes i oportunitats del sector en els pròxims anys i definir les mesures i accions per consolidar i enfortir el sector cítric a llarg termini. En l’elaboració d’aquest Pla ha participat tota la cadena agroalimentària que intervé en aquesta producció: organitzacions professionals agràries, productors, cooperatives, empreses, membres de la Indicació Geogràfica Protegida (IGP) Clementines de les Terres de l’Ebre, cadenes de distribució i l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA).

L’elaboració del Pla d’acció dels cítrics va permetre posar de manifest l’existència d’un interès profund per part del sector a treballar conjuntament amb el Departament per definir i impulsar mesures que acompanyin el seu desenvolupament i l’orientació futura.

El Pla s’estructura en quatre eixos d’actuació, cadascun dels quals preveu diferents mesures i accions específiques que s’aniran implementant:

  • Producció de qualitat. La Taula per la Innovació i la Qualitat dels Cítrics de l’Ebre serà un eix de reforç juntament amb les mesures de millora de la qualitat, a partir de la IGP Clementines de les Terres de l’Ebre com a espai central i de reconeixement del producte i la seva qualitat.
  • Mercats de proximitat. Reconeixement del potencial de la venda de proximitat i la importància que pot suposar el mercat català. En aquest sentit, l’establiment d’un objectiu amb vistes als pròxims anys d’increment de l’activitat a Catalunya n’és un bon exemple. S’elaboraran estudis de posicionament del producte i es duran a terme campanyes de promoció per aconseguir una major visibilitat i consum del producte a Catalunya.
  • Internacionalització del sector. Es tracta d’aprofundir en algunes eines per arribar a canals i mercats de comercialització en l’àmbit internacional que poden ajudar a millorar la posició competitiva i fer front als reptes de mercat dels pròxims anys.
  • Enfortiment del sector. Es fomentarà una major agrupació a través de les organitzacions de productors que pot permetre la utilització d’instruments com és la circumscripció econòmica.

En el marc de l’Any Internacional de les Fruites i Verdures, el Departament d’Agricultura, en col·laboració amb els productors de cítrics catalans i el Banc d’Aliments, ha volgut fer arribar a les residències de gent gran fruites i verdures: 4.500 quilos de mandarina a 78 residències i 10.000 quilos de taronja.

Dins l’àmbit dels ajuts per compensar les pèrdues causades per la COVID-19, les donacions al Banc d’Aliments de cítrics han estat de 95.875 kg de mandarina i 105.175 de taronja, i els productors han percebut 161.202 €.

El Programa de fruita a les escoles que promou la Generalitat també compleix una de les mesures recollides en el Pla d’acció dels cítrics, ja que es lliura a l’alumnat mandarines i taronges per donar visibilitat als cítrics mitjançat el seu consum a les escoles i així ajudar a incrementar-ne la presència en mercats de proximitat.

Publicitat

Segueix-nos a:

Més notícies