Divendres, 26 de abril del 2024

El vi i l’alcohol a les xarxes socials

|

- Publicitat -

Fa uns dies parlàvem de la mitificació del vi, i de com portar-lo al nostre dia a dia. Un dels trucs que podríem haver esmentat és seguir la Meritxell Falgueras a Instagram, espai on et recomana un vi diferent cada x temps, assenyalant les seves característiques i aromes. Però no em deixa de sorprendre que a Instagram hi hagi influenciadors del vi. Els cellers també hi tenen presència digital, de fet, des de la pandèmia molts d’ells han vist en Instagram un espai potent i viable on publicitar-se i donar-se a conèixer.

 

Publicitat

Com d’ètic és publicitar i visibilitzar l’alcohol a les xarxes socials?, es tracta d’un espai compartit amb menors, i fent el símil amb la vida real, allà no tenen accés a botigues especialitzades en alcohol ni se’ls hi ven aquest producte.

 

Més d’un hi haurà pensat abans, ja que fa relativament poc que Instagram ha canviat el seu algoritme, fent que no els hi aparegui contingut relacionat amb l’alcohol als usuaris que no estan donats d’alta com a majors d’edat. La Meritxell Falgueras ens comentava que al compte d’Instagram del seu fill, el seu compte apareix sense posts, tot i que ella publica com a mínim un cop al dia. Falgueras també ens explica que aquest canvi en l’algoritme fa que a alguns seguidors seus no els hi arribin les noves publicacions i Reels perquè no estan donats d’alta a l’aplicació com a majors de divuit anys, i que en aquest sentit sí que l’ha afectat, però no ha modificat la seva manera de gestionar les xarxes per a adaptar-se a aquest canvi.

 

Basant-nos en la visió de la Meritxell, podríem atrevir-nos a dir que és un canvi bastant subtil. Però que sigui subtil o quasi imperceptible en la massa de seguidors de la sommelier no ens hauria de passar desapercebut: Per què aquest canvi no ha implicat un gran sotrac en la seva manera de treballar i de comunicar-se? Per què no ha perdut engagement o seguidors?

 

Ja deiem abans que des de la pandèmia, els cellers han trobat en Instagram un espai on publicitar-se i inclús un punt de venda. Hauran notat ells baixada de seguidors? Hem parlat amb uns quants cellers per a saber la seva opinió. Hem tingut el plaer de parlar amb tres cellers: Celler Blanch, Cellers la Vinya i el Celler Masroig. En preguntar sobre si els hi ha afectat aquest canvi en l’algoritme, la resposta és clara: els dos primers ens expliquen que no, ja que el seu producte no va destinat a menors de divuit anys i, per tant, ja ni buscaven arribar ni arribaven a aquest públic, i per part del celler Masroig, ens expliquen que van tenir problemes a l’intentar linkar la seva botiga en línia amb l’Instagram, però que en el sentit de posicionament, des del juliol han canviat l’estratègia de les xarxes i això va fer que el seu compte tingués més seguidors i engagement, gràcies a la feina feta i no al canvi de l’algoritme. 

 

El públic objectiu d’aquests comptes és el rang d’edat de 25-30 anys fins als 50-60 anys, per tant, que els menors de divuit anys no puguin veure el seu contingut no els afecta, ja que no busquen aquest tipus de seguidors, pel simple fet que no poden ni comprar ni gaudir dels serveis que ofereixen els cellers.

 

L’opinió dels cellers sobre aquest canvi resulta bastant interessant, tots tres coincideixen: els hi sembla bé el canvi, ja que els menors de divuit anys no és un públic que ells busquin. Tot i que també ens esmenten que existeix una “doble moral” a aquestes plataformes, ja que prohibeixen o censuren l’alcohol, però no la violència o el contingut sexual (en aquest últim cas ja hi ha polèmica degut al fet que se censuren els mugrons femenins però no els masculins). En general els sembla bé les restriccions pels menors de divuit anys, tot i que recalquen que la clau més important és l’educació i ensenyar a fer un ús responsable de l’aplicació, i això ha de venir des de casa i potenciar-ho a través de l’escola i la societat.

 

Instagram és una plataforma en la qual l’algoritme t’ensenya i et “descobreix” altres usuaris basant-se en les persones que segueixes i els posts que estàs més estona mirant. És la mateixa manera de funcionar d’altres plataformes com TikTok, per exemple. En aquests espais, cada usuari té el seu compte personalitzat d’acord amb els seus gustos, per tant, si no veuen els comptes de cellers i no els poden buscar ni veure, no els hi sortiran publicacions d’aquests comptes.

 

El dubte estaria en si aquests comptes, els de menys de divuit anys, hauran notat el canvi de l’algoritme. Òbviament, el fill de la Meritxell ho haurà notat en buscar el perfil de la seva mare, però en aquest cas la motivació és el fet que sigui la seva mare, no el tema de què parla a les xarxes. Pel que fa als altres usuaris, com hem esmentat abans amb la informació donada per alguns cellers, el ventall d’edats que s’interessa pel vi va aproximadament dels 25 als 50, dades que ens ajuden a deduir que aquests usuaris ni s’interessen pel vi ni han notat un canvi notori, ja que no busquen les publicacions d’aquest tipus d’alcohol.

 

Per sort o per desgràcia, l’elegància i la mitificació que envolta el vi i el cava, fan que aquestes begudes es vegin amb un aire de maduresa i que els joves les etiquetin com a “begudes per a grans”. Però, què haurà passat amb les altres varietats d’alcohol? Aquelles que tots recordem haver provat d’estranquis quan encara no havíem arribat a la majoria d’edat. És una reflexió interessant, però realment, en una societat en la qual cada moment té la seva beguda, és difícil censurar l’alcohol als infants i joves: continuen existint els anuncis de la tele, les terrassetes amb cervesa, el vermut dels diumenges, els sopars amb vi i els brindis amb cava.

 

En resum, la millor arma que tenim i que tindrem, tant per a adults com a joves, és l’educació. Ensenyar als joves a utilitzar les xarxes de manera conscient, de manera que entenguin el contingut que va destinat a ells i el que no. També és important que sàpiguen la diferència entre la realitat o “vida fora de les xarxes” i el que s’ensenya o es publica, que sempre sol ser el millor o sol estar molt maquillat.

Publicitat

Segueix-nos a:

Més notícies

2 COMMENTS

Comments are closed.