Divendres, 29 de març del 2024

“A favor de la qualitat i en contra de la banalització”

|

- Publicitat -

Antoni Galceran, Responsable d’Oli d’Oliva FCAC 

Els inicis de la campanya de l’oli estan marcats, enguany, per la complicada situació de mercat que el sector travessa des de fa alguns mesos.

Publicitat

Segons dades de l’Observatori de preus en origen del Ministeri d’Agricultura, el preu mig de l’oli d’oliva va ser un 18% més baix la campanya 2018/19 que l’anterior i, si anem més enrere, entre els anys 2017 i 2019 la cotització ha caigut un 43%.

Tenint en compte tota la campanya 2018/19, podríem arribar a situar el preu mig de l’oli en 2,5 euros. El cost de producció, però, és de 2,75 euros/kg. Actualment, el preu de l’oli verge extra en origen es troba lleugerament per sobre dels 2 euros/kg. Si observem el preu de venda al consumidor podem trobar ofertes d’oli d’oliva verge extra per 2,6 euros/litre.

La banalització que suposa aquesta utilització de l’oli com a producte reclam, junt amb les estratègies de grans envasadors i de la distribució, arrosseguen els preus a la baixa, comprimeixen els marges de la cadena de valor i ofeguen els productors, que acaben venent per sota dels costos de producció.

Cal tenir en compte que més del 60% de l’oli consumit és marca de distribució i que, entre cinc grans empreses, envasen gairebé el 70% de l’oli que es consumeix a Espanya. Enguany, a més, hi hem d’afegir l’increment d’aranzels imposat pel govern d’Estats Units a l’oli d’oliva que dificulta les exportacions.

Donat aquest context de crisi de preus, la Federació de Cooperatives vam assistir a la manifestació en defensa  del sector de l’oli d’oliva que va tenir lloc a Madrid el passat mes d’octubre.

Les principal reivindicació que es van fer arribar al Ministeri es va centrar a l’entorn de l’exigència d’uns preus justos per al sector de l’oli d’oliva.

En aquest sentit, reclamem una revisió completa del sistema d’emmagatzematge privat, que s’acaba d’activar recentment, i l’establiment de normes d’autoregulació del mercat que siguin obligatòries per al conjunt del sector. També demanem mesures de suport al cultiu d’oliveres amb dificultats donat el seu paper socioeconòmic, ambiental i paisatgístic fonamental per al manteniment dels nostres pobles.

D’altra banda, creiem que cal perseguir les actuacions que provoquen una banalització de l’oli d’oliva i la seva utilització com a producte reclam, legislant de manera clara i contundent per acabar amb la venda a pèrdues i per millorar la transparència en la formació de preus de l’oli.

Les cooperatives volem posar l’accent, especialment, en una mesura que podria resoldre la problemàtica estructural del sector com és l’autoregulació voluntària mitjançant l’article 209 de l’OCM, facilitant així un millor equilibri entre l’oferta i la demanda.

I per descomptat, seguirem apostant per la diferenciació, per la qualitat, les denominacions d’origen i les estratègies de comercialització que ens ajudin a posicionar els nostres olis al mercat per tal d’obtenir més valor afegit. Perquè el nostre objectiu és aconseguir uns preus justos que millorin la renda dels agricultors i garanteixin un futur per al sector oleícola a Catalunya.

Publicitat

Segueix-nos a:

Més notícies

5 COMMENTS

Comments are closed.