Dimarts, 31 de gener del 2023

Benvinguts a Pagès La Festa tanca el cap de setmana amb una participació de 34.000 persones

|

- Publicitat -

La setena edició de Benvinguts a Pagès La Festa va posar, ahir a la tarda, el punt i final al cap de setmana de visites guiades gratuïtes a 160 explotacions agroalimentàries de Catalunya amb una molt bona resposta de la ciutadania. Unes 34.000 persones han participat d’una experiència que ha tornat a obrir les portes de les explotacions perquè la ciutadania descobreixi l’origen dels productes que consumeix cada dia, entengui la feina dels pagesos i pageses i aprengui a valorar el sector primari del país. Els pagesos i pageses han estat els autèntics protagonistes del cap de setmana on han pogut ensenyar en primera persona el seu dia a dia i fidelitzar nous públics en el marc d’un esdeveniment que funciona com el gran aparador de l’oferta agroalimentària de Catalunya. Les visites s’han completat amb tasts de productes i la venda directa dels productors i productores al públic en el marc de dues jornades en què el 80% dels visitants compren un cop acabada la visita guiada.

 

Publicitat

La  majoria de les explotacions properes a l’àrea metropolitana han fet el ple i han esgotat les places disponibles per poder participar de les visites guiades gratuïtes. Les comarques del Maresme, Vallès Occidental, Vallès Oriental, Osona i Bages han rebut els grups més nombrosos durant tot el cap de setmana.

 

Satisfacció i balanç positiu

Al Segrià, en Carles Pijoan, des la granja Pifarré, explica que Benvinguts a Pagès és un gran esdeveniment per a nosaltres, ens permet tenir contacte amb la ciutadania, fer-los entendre perquè és important tenir un sector primari viu i ens ha ajudat a promoure les visites a la nostra explotació, que ara fem habitualment”. Des del Tarragonès, Ester Gomis lidera l’explotació d’avellanes Ca Rosset. Apunta que “aquest cap de setmana ens dona veracitat i un punt d’autenticitat a tots els pagesos i pageses que participem perquè la gent ens veu tal com som, sense filtres”. Gomis ha organitzat les visites coincidint amb l’inici de la recollida de les primeres avellanes. “Les hem torrat i envasat perquè el públic tingués l’oportunitat de tastar les primeres varietats amb denominació d’origen de la temporada”. Des de l’organització també es fa un balanç positiu de la festa del cap de setmana “que promou una alimentació saludable, la venda de proximitat respectant els criteris de sostenibilitat, la promoció del sector agroalimentari i la posada en valor del territori i els paisatges de Catalunya des del punt de vista de la seva diversitat de productes i gastronòmica”. Finalment, es vol fer públic “un agraïment a tots els agents participants, al públic que ha respost de manera entusiasta i a totes les persones i entitats, que, un any més, han fet possible l’èxit de la festa de la pagesia catalana”.

Visita a la Granja Pifarré, al Segrià

Una experiència rodona

El cap de setmana de Benvinguts a Pagès La Festa ha comptat també amb la participació de 200 restaurants que treballen amb productes de proximitat i que han estat seleccionats pels mateixos pagesos i pageses, l’adhesió de 145 establiments rurals i la programació de prop d’un centenar d’activitats complementàries. L’oferta s’ha arrodonit amb l’ampliació de les rutes amb un total de setze itineraris d’una jornada o bé de cap de setmana que han proposat les visites a les explotacions participants, conèixer la història i el patrimoni natural del seu entorn, allotjar-se a establiments rurals i degustar els productes de quilòmetre zero als restaurants. S’han ofert itineraris per al Pirineu, les Terres de Lleida, l’Ebre, l’interior de Tarragona, tot el litoral i prelitoral, la Catalunya Central i l’interior de Girona.

 

Vigent tot l’any

El projecte es manté vigent els 365 dies de l’any a través de la iniciativa Benvinguts a Pagès Tot l’Any, que continua a partir d’ara amb les visites guiades de pagament a un centenar d’explotacions agroalimentàries de Catalunya. La iniciativa atén la petició dels pagesos i pescadors que tenen aquesta eina per generar activitat durant els 365 dies de l’any. La pàgina web benvingutsapages.cat incorpora tota la informació on es pot consultar l’oferta de visites per territoris o bé per productes i també inclou un apartat amb el detall de les rutes, disponibles per poder fer en tot moment.

Una visita a Can Calafell, al Bages

Organització

Benvinguts a Pagès és una iniciativa de la Generalitat de Catalunya, en una actuació coordinada pel Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, a través de Prodeca, i pel Departament d’Empresa i Treball, a través de l’Agència Catalana de Turisme. Col·laboren amb el projecte la Fundació Alícia, la Diputació de Barcelona, el Club Súper3 (CCMA), l’Ajuntament de Barcelona, l’Agència Catalana de Joventut, el Departament de Drets Socials, els Consells Comarcals, les Oficines Comarcals del DACC, els Consorcis i Oficines de Turisme i altres entitats i associacions que treballen per la revalorització i la promoció del sector.

 

El  projecte s’emmarca amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de Nacions Unides, el Pacte Verd i el Farm to Fork europeu i el Pla Estratègic de l’Alimentació de Catalunya (PEAC) en els àmbits de la promoció de la sostenibilitat, la biodiversitat, la producció d’aliments de proximitat i la viabilitat del sector, assegurant el futur de la pagesia arrelada al territori. Tots aquests projectes s’alineen amb la importància i la necessitat de valorar i incentivar la venda i el consum de proximitat pel seu benefici mediambiental en reduir-ne la petjada de CO2. Catalunya ha estat pionera a Europa en la creació del segell de Venda de Proximitat per facilitar a les persones consumidores que puguin identificar els productes que són d’explotacions catalanes, així com el segell Peix de Llotja per identificar el peix que prové de les llotges catalanes. Les explotacions agrícoles i ramaderes que es poden visitar en el marc de Benvinguts a Pagès tenen aquest segell de Venda de Proximitat, així com els pescadors formen part del segell Peix de Llotja, essent una manera més de difondre els valors i beneficis de la venda i el consum d’aliments de proximitat.

Publicitat

Segueix-nos a:

Més notícies

2 COMMENTS

Comments are closed.

No et perdis les darreres novetats!

Subscriu-te a la nostra Newsletter i rep les notícies més importants al teu email