Dissabte, 04 de maig del 2024

2020, l’any que el Vi Català amb DO ha demostrat la seva resiliència

|

- Publicitat -

Les denominacions d’origen vinícoles catalanes tanquen l’any 2020 amb xifres positives pel que fa al consum dels seus vins a Catalunya i amb la satisfacció d’haver engegat la primera campanya conjunta per promocionar el vi català amb DO.

Malgrat això, l’any 2020 serà recordat com un any molt difícil per al sector pel greu impacte que ha tingut la Covid-19, especialment degut al tancament del canal Horeca (que representa aproximadament el 60% del consum de vi al país) i els problemes logístics a conseqüència de les restriccions imposades, que van impedir les exportacions durant setmanes.

Publicitat

Als danys econòmics es van afegir les afectacions a la vinya a conseqüència de la virulenta plaga de míldiu, que en alguns casos va fer perdre fins a la meitat de la collita.

Davant aquesta situació adversa, el consumidor ha ajudat a donar un impuls al sector vinícola català, que tanca l’any amb una quota de mercat del 41,3%, consolidant així la tendència a l’alça dels darrers sis anys i el creixement sostingut tant al canal Horeca com al de l’alimentació.

Pel que fa al volum en vendes, l’increment ha estat del 6,64% en el conjunt dels dos canals, passant de 22.280 milers de litres als 23.759 d’enguany, situant així al conjunt de les denominacions d’origen vinícoles catalanes en la primera posició del rànquing, segons l’Informe Nielsen.

Això pel que fa a Catalunya. Si mirem cap a l’exterior, el vi -juntament amb el cava- ocupen la cinquena posició en el rànquing d’exportacions per sectors, amb una quota del 4,07%. La pandèmia va suposar una disminució de les exportacions del 5,49% en volum en el primer semestre de l’any respecte al mateix període de l’any 2019, el que va implicar una pèrdua de valor del 8,53%.

En aquesta situació també té un paper protagonista l’administració Trump que, amb la seva política d’aranzels, ha tingut un important impacte a les exportacions agroalimentàries catalanes. Entre els productes més tocats, el vi, amb una afectació global per un valor total d’uns 8,5 milions d’euros (4,5 pels aranzels i 4 per la caiguda de vendes).

 

Gaudeix del que és bo, la campanya conjunta de les DO

Davant totes aquestes adversitats, les 11 denominacions d’origen vitivinícoles catalanes van decidir unir esforços per promoure el consum de vi català amb una campanya pionera al sector sota el lema Gaudeix del que és bo #ViCatalà.

Des de l’inici, l’objectiu de la campanya ha estat el d’apropar al consumidor que viu a Catalunya als vins catalans amb DO mitjançant la modernització de la imatge del vi català i l’apropament al consumidor no expert.

La campanya va aconseguir el seu moment de màxima esplendor amb la difusió d’un espot que va arribar als consumidors a través de la televisió pública de Catalunya, TV3, però també de La Xarxa de Televisions Locals i de múltiples plataformes audiovisuals i xarxes socials, arribant a un públic ampli i divers que és, en definitiva, el consumidor potencial dels vins que es fan al territori.

 

L’important paper de les Denominacions d’Origen

El paper de les 11 Denominacions d’Origen vinícoles catalanes és fonamental per continuar fent difusió i divulgació del vi. El seu segell és garantia de qualitat i origen, així com d’estricte control, certificació i traçabilitat dels productes en totes les seves fases de producció i elaboració.

Però, a més de la qualitat i la traçabilitat, les Denominacions d’Origen, amb els seus cellers, viticultors i viticultores, són una eina imprescindible per a l’equilibri territorial. Permeten el manteniment de la població al territori lluitant contra el despoblament, dinamitzen zones més desfavorides i mantenen el nostre entorn i paisatge mediterrani.

La seva importància ho és tant a nivell qualitatiu com quantitatiu. No en va, les 11 DO catalanes apleguen 10.000 viticultors i viticultores arreu de tot el territori, a més de 853 empreses vinícoles que tenen una facturació anual de 1.600 milions d’euros, segons l’agència de la Generalitat Catalonia Trade & Investment.

Aquestes xifres donen una dimensió aproximada de la importància del sector vitivinícola a Catalunya, un sector que ha de continuar lluitant per ser capdavanter i punta de llança de l’economia d’un país on el vi amb DO comercialitza un total de 108.232.994 ampolles per un valor de 332.601.929 € tant en mercats nacionals com internacionals, segons el darrer informe elaborat per l’INCAVI amb dades de 2018, i que té el repte de continuar apujant aquestes xifres durant el proper 2021 per posar fi a la situació anòmala que viu el sector a Catalunya i fer així que els vins de proximitat siguin els més consumits.

Publicitat

Segueix-nos a:

Més notícies